Under masken


av Gunilla Bergerham

Genre

Talpjäs

Längd

>90 min

Originalspråk

Svenska

Synopsis


Marie Tussaud (1761-1850) genomled den franska revolutionen på ett mycket konkret och eget sätt. I tjugoårsåldern anställdes hon i hovet som lärare i vaxarbete till Ludvig XVI:s syster. Nio år senare bröt revolutionen ut, och hennes porträttkonst utnyttjades i olika syften av nya herrar. Hon bevittnade de mest fruktansvärda blodbad och tvingades göra dödsmasker på avhuggna huvuden av människor hon tidigare porträtterat i livet. Under sitt långa liv kom hon att bära med sig dessa porträtt och tjäna sitt uppehälle som vaxporträttör i England, Skottland och Irland. Efter trettio års resande öppnade Madame Tussaud sin permanenta utställning i London, där hon dog rik och berömd.
”Under masken” öppnar med Madame Tussauds dödsscen, hur hon kämpar med rädslan för att släppa taget om livet. Detta liv som så ofta har handlat om konsten att överleva. Skräcken tvingar henne att än en gång försvinna in i sina minnen, och att gjuta liv i det som fyllt hennes dagar – vaxporträtten. En feberfantasi, en rekonstruktion. Vad är verkligt och vad är önsketänkande? Vem lever, vem dör och vem är mest levande -vaxporträttet eller förlagan? Marie konfronteras med sina val som maka och mor, hon möter de figurer hon släpat runt på och blir till sist äntligen förlöst av döden i skepnad av dödsängeln Charlotte Cordai, revolutionären Marats mörderska. Och hennes självporträtt står kvar.