Gerilla Girls


av Lill-Marit Bugge

Antal skådespelare

Kvinnliga: 5   

Genre

Musikdramatik

Längd

60-90 min

Originalspråk

Svenska

Synopsis


 .. och kvinnan sparkades ur himmelen och blev drottning över helvete. Sedan klonade hon sig själv och blev Alla Kvinnor.
Här träffar vi fyra av dom: GILDA 37, LINDA 18, RUTH 45 och BEA 37. Fyra vanliga kvinnor, kvinnor som gjort allt för att behaga mannen, för att få erkännande av Han, mannen, pappan, Guden. För att bli älskad. Kärleken, roten till allt ont, kärleken den optimala njutningen som också förorsakar den största smärtan.

Gerilla Girls handlar om fyra kvinnor som alla tyckte de hade samma chans att leva ett vanligt liv, men som inte fick den. Kvinnor som försöker förstå hur mycket skuld de själva har i att deras liv tog en annan inriktning än den de drömt om. Kvinnor som en dag insåg att de fått nog. En kvinna dödar inte för att döda, utan för att bli fri. Och när hon väl dödar har hon bestämt sig.

Gerilla Girls är en musikal/musikdramatisk föreställning. Det är ingen feministisk föreställning i den mening att skulden läggs på mannen, utan det handlar om kärlek och varför det kan vara så svårt att älska. Varför kärleken innehåller sådana ytterligheter som liv och död, makt, kontroll, frihet och rädsla. Och kan man överhuvudtaget försvara rätten att döda.

Föreställningen är tänkt för fem kvinnliga skådespelare som till en viss del bör kunna sjunga och dansa. Kvinnorna är mellan 18 och ca. 60. Konfransieren är den som driver föreställningen framöver som fungerar som åklagare, försvarare, guds utsända, djävulen och mamman.

Musiken består till dels av en tema låt som dyker upp lite då och då i olika tolkningar, samt diverse sång- och dans nummer med allt från sakral kyrkomusik till kuplett liknande cabarét musik. Musiken är skriven av Kettil Medelius.

Under arbetes gång inspirerades jag bland annat av Helen Zahavi: Dirty Weekend, Fay Weldon: En hon-djävuls liv och lustar, biblen.se, Valerie Solanas och musikalen Chicago. Föreställningen arbetades bland annat fram på Teaterhögskolans kurs ”Dramatisk Text”, handledare Jacob Hirdwall, under hösten 05 och våren 06.