Rigolettos dotter


av Irena Kraus

Förläggare

Colombine teaterförlag

Antal skådespelare

Kvinnliga: 3    Manliga: 5


Urpremiär

2003 Riksteatern/Norrbottensteatern

Genre

Familj
Musikdramatik

Längd

>90 min

Originalspråk

Svenska

Synopsis


Fritt efter operan Rigoletto, av Giuseppe Verdi, Italien Det finns en nyckelscen i Giuseppe Verdis opera "Rigoletto" där Gilda ställer sin far mot väggen: Vad kommer du ifrån? Har vi inget hemland? Ingen släkt, inga vänner? Du kan väl åtminstonde säga mig ditt namn? Samtidigt antyds det i texten att Rigoletto och Gilda nyss anlänt till platsen.

Mig har den här scenen alltid berört extra stark: En invandrarfar alltså. På flykt någonstans i Europa. Utan förflutet, utan tillhörighet. Med absolut ingen som väntar på honom och ingenting att återvända till. Ensam och prisgiven, javisst. Men med en stor tillgång, en fördold skatt här i livet. Dottern Gilda ger Rigolettos liv en mening, gör honom till en förmögen man. Kärleken gör honom till Människa. Om någonting skulle drabba henne, om någon skadar eller hotar hans dotter, då finns han inte mer. Det vet Gilda. Det har hon förstått från allra första början.

Jag har velat placera de här människorna i vår tid, för att se vad som händer med dem. Men ändå velat behålla melodramen och Sagan. I en Saga är ju faktiskt allting fortfarande möjligt. Drömmarna levande och längtan finns kvar. De flesta av oss har säkert en uppfattning om vem Rigoletto är. Vi har sett honom flera gånger: både på scenen och runt omkring oss i verkligheten. Men vem är egentligen Gilda? Att hon är Narrens unga dotter, det vet vi. Men vad skulle hända om vi försöker berätta historien ur hennes perspektiv?