Motello


av Göran S Jonasson

Originalspråk

Svenska

Synopsis


Mitt syfte har varit att skapa en tät fysisk teater, utan att kropparna rör sig speciellt mycket. Det finns en underton, ett hot som stegrar sig.
Det "blodiga" har inte så speciellt stor betydelse. Det är mer yttre tecken. Det värsta våldet är det som pågår inom en själv. Den "onde" därinne. Anden i flaskan, ofarlig så länge han sitter inspärrad. Tills någon drar ur korken. För övrigt förekommer knappast något fysiskt våld - synbarligen i pjäsen - man kommer liksom till gränsen.

            *
Anders Olofson besöker det motell han ofta fikade på som ung under 1960-talet. Det ägs av Desdemona Karlson och hennes man Otto.
Otto tillsammans med en "god" vän - Qvarnström, spelar ofta kort. En dag spelar Otto bort motellet till denne. Tyvärr är det skrivet på Otto - så nu har Desdemona blivit av med det hon kämpat för. Hon blir vittne till samtalet mellan de båda männen, där det framgår att hennes man spelat bort Motello.
Otto blir desperat och mördar Qvarnström, som hamnar längst in i fryshuset. Desdemona känner ännu inte till brottet: hon begår samma kväll sitt livs brott genom att skjuta sin man och dra in honom i frysen - men skottet var ej dödligt, dessutom slår blixten ned så att strömmen bryts. Otto vet var handtaget till frysen finns, tar sig ut -men återvänder aldrig.

Det är Desdemonas version.

Anders återvänder efter 40 år. Hon avslöjar för honom att Otto sänder hotbrev. Han kan komma när som helst och utkräva sin hämnd. Ovissheten ska bli hennes fängelse.

I pjäsen förekommer också Svea en dam som tror att hon är en fördriven ängel. Svea varnar Anders för den ondska som finns på Motello.

Anders kommer - från att ha varit den beskedliga lite mesiga typen - att förvandlas till ondskan själv.

Desdemonas syster Lovelyn, förgyller mörkret med sin röda paljettklänning och sången "Somone to watch over me"

Ofta ser jag mina manus som "partitur" - det är för mig önskvärt att de
agerande känner stor frihet. Att de kan ta ut svängar. Improvisera. Komma med egna idéer.

Naturligtvis finns det "budskap" av tyngre sort, t.ex. hur lätt det är att bli hjärntvättad. Vi har ju ofta bilden av andra länders folk där man hjärntvättats. Hitlers Tyskland.  Stalin. Koreas dogmatiska övervåld i våra dagar, den kommersiella översvämningen osv osv. Man skådar lätt över till andra farvatten och glömmer egna.