Mors Dag 2


av Anne-Sofie Nielsen

Antal skådespelare

Kvinnliga: 3    Manliga: 2

Genre

Sketch
Barn/Ungdom
Familj
Komedi
Fars
Talpjäs

Längd

<60 min

Originalspråk

Svenska

Synopsis


MORS DAG Version II en-aktare för fem roller. Speltid ca. 60 minuter. Pjäsen är skriven 1996 Personer: Julia 14 år Modern Fadern Barbro (middagsgäst) Lennart (middagsgäst) Scenen är uppdelad i två rum, det ena ett flickrum, det andra ett vardagsrum där en kvinna i medelåldern sitter bekvämt tillbakalutad med en katalog i knät. Bredvid henne sitter en man och ser på TV. Julia kommer in, sätter sig och ser på de två som är hennes föräldrar. Modern läser högt ur katalogen om baddräkter med raffinerade nätinfällningar både fram och bak, fadern är helt absorberad. Julia talar om att hon hade en fyra på matteprovet - ingen reaktion. Talar om en jättesnygg tröja som skulle passa modern precis, försöker fresta med kaffe och bakelser -fortfarande ingen reaktion. Säger plötsligt att hon är med barn, vilket åtminstone tar skruv och det med besked. Det blir till ett uppträde där till och med fadern måste slita sig från TV-rutan för att gå emellan mor och dotter för vilka grälet övergått till fysiskt handgemäng. - Gråtande sitter så Julia i sitt rum dit hon blivit inslängd av fadern, ur garderoben tar hon fram en docka i naturlig storlek, en så kallad "Uppblåsbar Barbara" och med denna börjar hon ett samtal som blir en enda 1ång anklagelse mot modern, hätska anklagelser som mynnar ut i omedelbara skuldkänslor vilket får henne att krypa ihop i dockans knä och gråtande be om förlåtelse över vad hon nyligen sagt. -Sedan hon lugnat sig går hon tillbaka till vardagsrummet, där hennes föräldrar sitter kvar som förut och där modern nu upplyser henne om att hon varit i kontakt med skolsköterskan och att denna inte visste något om den graviditetstest som Julia förut hänvisat till. - Modern reser sig därpå och börjar duka ett middagsbord, inne i sitt rum börjar Julia göra det samma. Iscensätter den middag som hon vet ska äga rum och där hon som vanligt måste ställa upp som obetald servitris. När hon kommer till slutet av middagen då hon på moderns inrådan ska spela Beethovens "Månskenssonat", avbryter hon sig och går tillbaka till vardagsrummet, sjunger "Mor, lilla mor" eftersom det är Mors Dag, säger att hon inte tänker vara med på middagen, vilket modern säger att det ska hon visst och vilket i sin tur får Julia att plötsligt gripa tag i vasen med skära rosor, som modern är på väg ställa i mitten av bordet, och med kraft drämma den rakt i skallen på sin mamma. Lämnar därpå scenen. Då fadern kommer in förklarar modern såret i huvudet med att hon fastnade med klacken i luddet på mattan och slog . - Så kommer gästerna, ett par i samma ålder som de själva. En stackato-artad konversation inleds, vardagliga samtalsämnen om håravfall och miljöförstöring och på frågan var lilla Julia är, blir svaret att hon rest till England på en liten språkkurs och inte väntas hem förrän till sommaren, vilket får alla att utgjuta sig över hur självständiga barnen är, lika självständiga som marsvinen vilket det inbjudna paret har skaffat sig i stället för barn. - Plötsligt avbryts de av "Månskenssonaten" på mycket hög volym och in kommer Julia, förvandlad till s.k. kallad kicker, hårdsminkad och med en kudde markant putande under bomberjackan. Hon inleder en monolog inför de förstummade åhörarna, ironiserar över dem och det sätt som de lever på och avslutar med att deklarera att hon nu sticker för gott och att det inte är någon ide' att de försöker efterlysa henne; hon kommer bara att sticka igen och igen och igen …