Anders Duus


Anders Duus

Född 1975 i Åmål

 
Jag växte upp i Åmål, där jag delade min tid mellan orientering, punkband, någorlunda flitigt studerande, skriverier för byrålådan och allmänt tappert motande av tonårstristessen. Möjligheterna att se och uppleva teater stod inte som spön i backen direkt.

Flyttade efter studenten till Göteborg, där jag först läste teckenspråk i två år vid Nordiska Folkhögskolan i Kungälv. Jag trodde jag skulle bli tolk, men hängde mest med teaterlinjen och skrev min första pjäs i samma veva. En senkommen kärlek till scenkonsten övermannade mig, och har inte släppt mig än. Under de närmaste åren läste jag dramatik, litteraturvetenskap och svenska på universitetet samtidigt som jag arbetade med fria grupper i Göteborg, Stockholm och Oslo, som Unga Studion, Dramalabbet och Teater Duo.

2001 kom jag in på Dramatiska Institutet på andra försöket, och flyttade till Stockholm. Under DI-tiden skrev jag pjäser som Nangijala, Svälta valp och Måndag är fiskbulledag.

Jag tog examen våren 2004, och har sedan dess arbetat med bland annat Riksteatern (till exempel Vaknätter, Allt ska bort, Odysséen), Dramaten (Flyktbilen, Alexander och Påfågeln efter Lygia Bojungas bok), Regionsteater Väst (Zombievänner) och Ung Scen/Öst (till exempel Måndag är fiskbulledag). Åren 2005 och 2006 var jag husdramatiker på Unga Riks, vilket resulterade i pjäserna Nu är du gud igen, Apberget och Carl Philips längtan. Från januari 2007 arbetar jag på Riksteatern som dramaturg.

Under de senaste åren har också ett del av mina pjäser hittat utomlands. Vaknätter spelades på Stadsteatern i Mainz. Flyktbilen på Brageteatret i Norge. Nu är du gud igen har satts upp i både Norge, Tyskland och Ryssland. Allt ska bort var med i Stückemarkt på Theatertreffen i Berlin 2006, och sattes våren 2008 upp på Junges Theater Göttingen.

Jag skriver lika gärna för barn och ungdomar som för vuxna. Tycker att barnteatern ofta är den modigaste, vildaste och friaste. Men jag tycker också att det känns nödvändigt att emellanåt få tilltala en publik i min egen ögonhöjd. Jag intresserar mig för samhälle på individnivå och relationer som politik. Som lantis brinner jag för att mota metronormen och gestalta en icke-urban erfarenhet på ett sätt som inte blir exotiserande eller nedlåtande. Jag hittar ofta som en slags grundkänsla i min dramatik den av att befinna sig i en periferi, att det som egentligen styr oss händer någon annanstans. Jag tar ofta mitt avstamp någonstans i samma postnummerområde som realism, men är egentligen mest intresserad av det lekfulla, förhöjda och teatrala. Därför prövar jag gärna nya former, premisser och tilltal. Jag hoppas att min dramatik ska kommunicera med både publikens hjärta och hjärna.

Jag översätter också dramatik från engelska, vilket jag tycker är fruktansvärt roligt. Här får jag använda mina verktyg som dramatiker på en detaljnivå, liksom frossa i mitt språkintresse. Exempel är Personangrepp av Martin Crimp (originaltitel Attempts on her life) för Göteborgs Stadsteater och Övervintrare av Jez Butterworths (originaltitel The winterling) för Stockholms Stadsteater.






DRAMATIK I PJÄSBANKEN
Allt ska bort
av Anders Duus
Apberget
av Anders Duus
Everything Must Go (English)
av Anders Duus
Flyktbilen
av Anders Duus
Grodregn över Fruängen
av Anders Duus
Måndag är fiskbulledag
av Anders Duus
Nangijala
av Anders Duus
Nu är du gud igen
av Anders Duus
Puppy Love (Romanian)
av Anders Duus
Svälta valp
av Anders Duus
Vaknätter
av Anders Duus
Zombievänner
av Anders Duus