Marianne Ahrne


Marianne Ahrne

Född 1940 i Lund

 
Marianne Ahrne, regissör, författare, klippare, född i Lund 1940, studerade litteratur och drama i USA och tog sedan en fil. mag. (tre betyg engelska, tre betyg franska, två betyg drama, teater, film) vid Lunds universitet. Studentteater som skådespelerska och regissör, spelade ett halvår på en professionell teater i Avignon, undervisade i franska 66-67 vid Umeå universitet, gick regilinjen vid Svenska Filminstitutets Filmskola 1967 - 69, har sedan dess arbetat professionellt som regissör, författare, och klippare.

2001: BOK ”Falköpings fångna leoperder” för Natur och Kultur i serien RESAN - författare skriver om sin hembygd.
SKRIVER: Bok om Afrika för Norstedts. Hälften text, hälften foton.
RESEARTIKLAR FÖR DN RESOR: Island. Mali.
LÅNGFILMSMANUS: ”Indiensagor”.

2000: DOKUMENTÄR: ”Fem över tolv” 60 min för bio och TV. RESEARTIKLAR FÖR DN RESOR: Lamu (Kenya) 5.3.00, Mauretanien (17.9.00), Madagaskar (12.11.00)
ANTOLOGI: ”Teatro e storia” (publicerad i Italien), ett kapitel om Jerzy Grotowski.

1999: VECKANS BOK: ”Lejon, kackerlackor och en mycket värdefull hund”. (Skriven tillsammans med Jessica Zupanc). Högmans förlag.
ANTOLOGI: ”Till alla vänner” (ett kapitel) Bokförlaget Semic. RESEARTIKEL FÖR DN RESOR: Namibia.
LÅNGFILMSMANUS: ”108 dagar” - tillsammans med Weija Nyman.
LÅNGFILMSMANUS: ”Spielrein” - tillsammans med Rigmor Robert.
FOTOUTSTÄLLNING: ”Det sista ryttarfolkets rike”. Etnografiska Muséet, Stockholm.

1998: ROMAN: ”Fader okänd”, Norstedts.
FOTOUTSTÄLLNING: ”Det sista ryttarfolkets rike”. 40 bilder från Mongoliet, Gerlesborgsskolan 12.6. - 13.7.98.
REPORTAGE: ”Det sista ryttarfolkets rike.” (DN Söndag).
ANTOLOGI: ”Politisk korrekthet på svenska”, (ett kapitel) Brutus Östlings Symposium.
KORTFILM: ”Vecka 21 - och sen...” 30 min. för Folkhälsoinstitutet.

1997: TEATERPJÄS: ”I dödsskuggans dal” - skriven tillsammans med Annicka Kronberg-Gjörvad.
ANTOLOGI: ”13 resor värre” (ett kapitel) Carlssons Bokförlag.
DOKUMENTÄR: ”Flickor, kvinnor - och en och annan drake”. 77 min. för bio och TV.

1996:ANTOLOGI: ”Hur jag blev författare” (ett kapitel) Norstedts

1995: DOKUMENTÄR: ”Gott om pojkar - ont om män?” 85 min. för bio och TV.

1994: ROMAN: "Och tänk den fagra prinsessan...” Norstedts.

1992: RESESKILDRING: "Äventyr, vingslag.” Norstedts.
DOKUMENTÄR: ”Jerzy Grotowskis Teatr Laboratorium” 1 timme för RAI.

1991: DOKUMENTÄR: "Resa i åskådarens inre" 1 timme för RAI. (Baserad på en teatertrilogi av Centro Sperimentale, Pontedera.)
TV-SERIE: "Rosenholm" 18 halvtimmar för TV-4.

1990: ROMAN: "Katarina Horowitz drömmar.” Norstedts.
RADIO-TEATER: Regisserar "Dybbuk" av An-Ski.

1989: TV-SERIE: "Flickan vid stenbänken" 9 halvtimmar för TV (inspelad 87)
Adaptation av tre böcker av Maria Gripe.
TV-SERIE: "Maskrosbarn" (Tre gånger en timme för svensk TV (inspelad 88.) Silvernymfen för bästa regi och manus vid Monte Carlofestivalen 1990.
DOKUMENTÄR: "Kamelresan" 55 min. TV
DOKUMENTÄR: "Santosh - ökenflickan" 15 min. TV.
DOKUMENTÄR: "Anand - en pojke med två ansikten" 15 min. TV.
DOKUMENTÄR: "Varsågod och rid!" 10 min. TV.

1987: TEATER: Regisserar (och översätter) pjäsen "Agnes of God" vid länsteatern i Jönköping. Svensk titel: ”Miraklet”.

1986: DOKUMENTÄR: "Wien - i skuggan av det förflutna" 1 timma för TV.
LÅNGFILM: "På liv och död", med Lena Olin. 90 min. (inspelad 85)

1985: RADIOPROGRAM: "Voodoo, vildar och varulvar - en resa i Haitis inre.”
1 timma.

1984: RADIOPROGRAM från Indien. (4 program à 45 min. vardera)

1983: TV-SERIE: "Den tredje lyckan" 6 halvtimmar för TV (inspelad 82)
ROMAN: "Den tredje lyckan” Norstedts.

1980: ROMAN: "Äppelblom och ruiner" (Esseltes litteraturpris) Norstedts
KORTFILM: "Svenska färger" För bio.

1978: LÅNGFILM: "Frihetens murar" 90 min.

1976: LÅNGFILM: "Långt borta och nära". 1 timma 42 min. Guldbaggen för bästa svenska film 1977.

1975: SPELFILM: "Fem dagar i Falköping" 45 min. för bio.
DOKUMENTÄR: "Promenad i de gamlas land" 76 min. I samarbete med Simone de Beauvoir, för svensk TV, också visad på bio i Sverige och Frankrike. Både kritikernas och publikens första pris vid festivalen i Hyères, Frankrike)

1974: DOkUMENTÄR: "Drakar, drömmar - och en flicka från verkligheten" Från Bulgarien för svensk TV, 45 min.

1972: KORTFILM: "Jag gillar inte att leva ute i det fria" 10 min. för TV.
KORTFILM: "Den siste riddarvampyren" 25 min. för TV. Kvalitetspris.
KORTFILM: "Schackspelet" 5 min. för TV.
DOKUMENTÄR: "Storstadsvampyrer" 25 min. för TV.
DOKUMENTÄR: "Varning för tjuren!" 5 min. för TV.
DOKUMENTÄR: "Camargue - det förlorade landet" 30 min. för TV.
Dessa filmer är alla inspelade i Frankrike. Camarguefilmen vann både kritikernas och publikens förstapris vid festivalen i Hyères, Frankrike.

1971: DOKUMENTÄR: "Om abort" 30 min för TV - Världen i Fokus. (Inspelad i Frankrike).
DOKUMENTÄR: "Italienska skilsmässor" 30 min. för TV - Världen i Fokus. (Inspelad i Italien)

1970: DOKUMENTÄR: "Ferai". 1 timma för RAI. (Baserad på Odinteatrets föreställning med samma namn.)
DOKUMENTÄR: "Få mig att skratta" 20 min. för TV.
1970 (forts)
KORTFILM: "Balladen om Thérèse." 10 min. för TV.
KORTFILM: "Illusionernas slott" 5 min. för TV.

Marianne Ahrne har skrivit alla sina filmer och adapterat ”Flickan vid stenbänken” - det mesta i samarbete med Bertrand Hurault, skådespelare och regissör från Avignon. Hon har också klippt alla sina filmer utom två - där tiden inte tillät det.

Som framgår av CV har jag hittills alltid skrivit mina egna manus – ofta i samarbete med Bertrand Hurault. Jag har också regisserat och klippt mina egna filmer. Nästan alltid har det varit originalmanus på egna idéer, men jag har också gjort ett par adaptationer och en lång TV-serie (Rosenholm, 18 avsnitt), där jag gick in i arbetet och tog över ett redan existerande persongalleri. Manusen skrevs dock om (vad gäller de första åtta) och var helt nyskrivna därefter. De skrevs under brinnande inspelning – Bertrand Hurault och jag hade i snitt en och en halv dag på oss per avsnitt. Det var pressande men roligt. Jag skulle gärna skriva en längre serie igen.

Vid den punkt där jag nu befinner mig, känner jag att jag är öppen för många möjligheter. Jag kan skriva manus till egna filmer, TV-serier eller singlar, men jag kan också – om temat intresserar mig – tänka mig att skriva på beställning eller att hjälpa någon mer oerfaren författare att få fason på sin historia. Jag har gjort det ett par gånger och alltid tyckt det var roligt. Jag tror det är en fördel att vara lite äldre när man går in i ett sådant samarbete. Inte bara för att man har mer erfarenhet utan också för att man har mindre prestige – lättare för att kliva åt sidan och arbeta för att ta fram det bästa hos den andre.

I mitt CV har jag vad gäller tidigare år inte tagit med något arbete som inte resulterat i en färdigställd film. (I början av 80-talet arbetade jag t.ex. i ett år tillsammans med Simone de Beauvoir på att skriva ett filmmanus på hennes roman ”L´Invitée”, men projektet blev nedlagt en månad före inspelningen på grund av att en av de franska finansiärerna – FR 3 – plötsligt inte hade pengar.) Från senare år har jag låtit ett par arbeten stå kvar trots att de ännu inte förverkligats. Det beror på att jag fortfarande ser dem som ute på banan.






DRAMATIK I PJÄSBANKEN
I dödsskuggans dal
av Marianne Ahrne Annicka Kronberg-Gjörvad