Claude Kayat


Claude Kayat

Född 1939

 
Mina 26 pjäsresuméer (varav tre ungdomspjäser
(nr 20 + 23 + 24)) :

1) FRU BEN DJAMILS KAFFE

(8 personer varav 3 kvinnliga, 1 dekor)
Det är något så ovanligt som en fars om rasism. Har satts upp av gruppen Periskop och gått för utsålda hus. I en liten svensk stad härjar en rasistisk mördare som mejar ned den ene invandrare efter den andre. Till slut blir den arabiske sophämtaren
Hassen så rädd att han går och lägger sig och vägrar att gå ut så
länge mördaren går lös. Under tiden samlas soporna och stanken blir
olidlig. Alla är på Hassen för att han ska återgå till arbetet, men
han vägrar och ingen vill ersätta honom. Till sist blir t. o. m. mördaren ifrån sig och ber Hassen att återgå till arbetet. Uppsluppen ton, men ett tragiskt slut.

2) BÖDLARNA

(15 personer varav 6 kvinnliga, många dubbleringar, 2 dekorer)
Två franska bödlar får sparken när dödsstraffet avskaffas i Frankrike och beslutar att " öppna eget " De släpar på sin giljotin och erbjuder sina tjänster till människorna i
kvarteret där de har slagit sig ned. De får stöd av några "nostalgiska" domare, åklagare och polisfolk. Alla drömmer om att dödsstraffet skall återinföras. Svart så det förslår och riktigt burleskt. (pjäsen kommer att sättas upp i Marseille nästa år)

3) VAPENHANDLAREN I KANSAS CITY

(6 roller varav 2 kvinnliga. 1 dekor)
En mycket begåvad vapenfabrikör i Kansas City 1863 (mot slutet av inbördeskriget) grips av samvetskval när han ser vad hans genialiska uppfinningar används till. Han stänger igen fabriken och ägnar sig åt poesi. Frun tror han har blivit galen
och han säger nej till alla som kommer med nya beställningar
(Sheriffen, gangstrarna, generalerna). Laddat för konflikt!

4) PIZZA

(4 roller varav 2 kvinnliga. 1 dekor : en lägenhet i Stockholm)
Gamle Vincenze, ägare till en mycket framgångsrik pizzeria får besök av Alberto, en ung italienare som har en pizzeria vägg i vägg, men den går mycket
dåligt. Alberto erbjuder först pengar för att få receptet på den
gudomliga pizzan, men gubben vägrar. Då drar Alberto en pistol och
säger att han tänker ockupera lägenheten tills han har talat. Absurd,
burlesk och tragiskt.

5) MAKTGALNINGAR

(7 ROLLER VARAV 3 KVINNLIGA, en dekor)
En absurd fars som utspelar sig på ett mentalsjukhus i
Sydamerika. En maktkamp pågår mellan å ena sidan olika generaler och presidenter som avsätter varandra på löpande band och låser in sina föregångare på sinnessjukhus samt, å andra sidan, läkaren som härskar över de intagna.

6) KONVERTERINGEN (enaktare)

(6 roller varav 3 kvinnliga , 2 dekorer)
utpelar sig i vardagsrummet till en prästfamilj i en svensk småstad samt i vardagsrummet till en muslimsk familj i samma stad. Kalle, prästsonen, har blivit kär i Samira, en syrisk flicka. Han vill gifta sig med henne, men hon råder honom att
konvertera till islam för att få någon chans hos pappan när han ska fria. Så sker, till prästens stora vrede. Pastorn går och berättar för Samiras pappa att Kalle träffar hans dotter. Då skickar pappan iväg Samira till Syrien för att hon ska gifta sig med sin kusin som hon är bortlovad till sen barndomen. Kalle är förtvivlad, men sedan dyker Samiras pappa upp och berättar mycket upprört att dottern har flytt från Syrien. Det hela får ett tragiskt slut.

7) GATKVINNAN (enaktare)

(3 roller varav 2 kvinnliga, skiftande dekorer antyds)
En gift man ger några kvinnor åt en hemlös
kvinna på gatan. Det visar sig att hon och han har haft en lång
kärlekshistoria i sin ungdom. Han hade gjort slut efter familjens
påtryckningar. Lena var inte "fin nog" Hans dåliga samvete kommer tillbaka. Han bjuder kvinnan på kinesrestaurang, köper nya skor och kläder åt henne. Hon ber att få duscha hemma hos honom. Först säger han att det går bra, sedan blir han orolig vad frun ska säga. Frun gillar det inte alls. Dt blir ett mycket spänt möte mellan kvinnorna.3 Gamla spänningar mellan makarna kommer upp till ytan…

 

8) BOMBEN

(4 roller varav 2 kvinnliga, en dekor)
En ung flicka från Sicilien, Laura, hälsas välkommen av sin
moster Angelica i Rom, där hon skall bo. Hon kommer tillsammans med
Giuseppe, en medelålders man som är hennes farbror. Han påstår att den föräldralösa flickan har bott hos dem tills nyligen då Giuseppe blev änkling. I själva verket har Laura, som just anslutit sig till en terrororganisation (som Giuseppe leder), fått i uppdrag av Giuseppe att döda den nygifta moster Angelicas man, polischefen Alberto. Men Alberto är en alldeles förtjusande människa och Laura kan inte, vill inte, göra honom illa. Laddad för konflikter! Så småningom visar det sig att moster Angelica i själva verket är ledare av en ännu mäktigare terroristorganisation. Hon har gift sig med Alberto bara för att ta kål på honom när han kommer att sitta i sammanträde med inrikesministern och andra makthavare som bekämpar terrorismen. Kommer hon att lyckas?

9) BESLUTET

(absurd och poetisk ton) (en dekor, 4 aktörer varav 2 kvinnliga)
En framtidsvision.. Handlingen utspelar sig någonstans i
Latinamerika, i en salong utanför presidentens arbetsrum. Presidenten har låst in sig och grubblar om han skall anfalla med kärnvapen ett afrikanskt land (som också har kärnvapen) . Presidentens gamla mamma kommer in med matbricka åt sinn mäktige son. Han får inte störas. Sonen Juan är förtvivlad och tycker att fadern är helt stollig som funderar på kärnvapenkrig. Han knackar på, sparkar, protesterar, matstrejkar till ingen nytta. Mamman försöker att locka honom med läckra exotiska
maträtter, och lyckas få i honom äppelkaka, som han inte kan motstå. Juan gifter sig med flickvännen Maria, men pappa har inte ens kommit ut ur sitt arbetsrum. Juan är fortfarande rädd för att pappan skall anfalla Afrika. 23 år senare, har de en son, Pablo. Farfar sitter fortfarande därinne och grubblar och utväxlar otrevligheter med den lika gamle afrikanen. Medan Juan har lugnat ned sig och accepterat sin fars beteende har den unge Pablo svårt med den (han har aldrig sett sin farfar). Hans revolt blir våldsammare. Poetisk, overklig, absurd ofta komisk stämning över det hela.

10) MEDAN MÄNNEN KRIGADE

(19 roller, varav 12 kvinnliga, en dekor)
Om vardera sidan om taggtråden, två gränsbyar i två fiktiva länder i krig. Bara kvinnorna finns hemma. Männen är på fronten och krigar. En kväll, efter ett bombanfall från luften går en av kvinnorna ovetande över gränsen och knackar på. Hon måste ha hjälp med att föda. En av de mest hatiska döttrarna i familjen vill avvisa henne, men modern släpper in kvinnan och hjälper henne föda. Detta blir upptakten till en alltmer långtgående samarbete över gränsen. I största hemlighet eftersom det är livsfarligt. Gränsvakten patrullerar ideligen och borgmästaren i byn är en brutal militär. Men det gagnar kvinnorna att gå ihop och hjälpas åt med skörden och att släcka bränder efter bombningarna. Går det att leva i fred mitt under brinnande krig?

11 ) HUMORISTEN

(En monolog på 45 minuter) En känd humorist var på väg att hänga sig när det ringde på dörren. Det är en förtvivlad kvinna – en granne – som kommer. Hon beundrar honom väldigt mycket och tror att han ska kunna ge mening åt hennes liv och göra henne lycklig, som han gjorde när han stod på scen…

12) DEN INVANDRADE TJOCKA DAMEN

(en monolog på 45 minuter, sändes i radion i en något kortare version)

13) HJÄLP! DET ÄR EN INVANDRARE I KÖKET!

(8 ROLLER VARAV 3 KVINNLIGA)
En surrealistisk, mycket stiliserad fars om invandringen till Sverige. Handlingen utspelar sig i en villa i Djursholm (som får symbolisera Sverige) där det dyker upp den ena invandraren efter den andra. I början är de mycket välkomna och allt görs för att de skall anpassas - sedan skapas det friktioner av både burleskt och dramatiskt slag – allteftersom ”villan” förfaller mer och mer.

 

14) VARGARNA

(5 roller varav 3 kvinnliga en dekor)
En surrealistisk poetisk fars som utspelar sig i ett märkligt hus i Sydamerika där två gamla svenska damer har fastnat för evigheter sedan. Slottet är omgivet av ett djupt dike där vargar springer lösa och som man hör yla ibland. För de gamla damerna har tiden länge stått stilla. De lever sig kvar i gamla minnen som de tjatar om och om igen och bläddrar i gamla svenska tidningar från 40-talet. De har en manlig betjänt och en kvinnlig husa. Brorsonen, den unge pastorn från Sverige kommer på besök…

15) ROMANFIGURERNA

(4 aktörer – 2 män, 2 kvinnor - som spelar dubbla roller, en dekor)
En haltande romanförfattarinna är gift med en förtryckande man med fascistiska tendenser – impotent till på köpet. Han är övertygad om att hans impotens beror på att han fick stryk av sin far då han försökte våldta sin syster och bara han slutför den avbrutna våldtäkten blir han bra. Han beger sig därför till Nice där hon bor, men får i stället stryk av maken. På scenen får man se dels parets slitande förhållande och dels romanfigurerna som hon skriver om. Samma aktörer spelar naturligtvis sin roll i ”verkligheten” och sin roll i ”fiktionen” (fiktionen i fiktionen). Absurt, svart komiskt, stiliserat.

16 ) ÖMSA SKINN

(8 roller - mellan 14 och 65 - varav 2 kvinnliga . En dekor : lägenheten. Två timmar)
En fartfylld fars à la Feydeau. En lärare kommer hem till sig efter att ha tillbringat en månad på ett vilohem till följd av ett nervsammanbrott och hittar en okänd karl i lägenheten. Först tror han att fru har varit otrogen med karlen. Men hans älskade maka har försvunnit. Mysteriet är snart löst. Karla, den vackra TV-hallåa har helt enkelt bytt kön och det är hon som står där och försöker förklara alltihop. Hon blev helt enkelt trött på alla närmanden från kollegor och chefer, trött på alla snuskiga beundrarbrev hon fått. Det uppstår dock ett dilemma : paret har alltid varit djupt förälskat och de har en fjortonårig son som inte begriper att han nu har fått två pappor. Men hur kan man fortsätta en sådan relation? Alla könsroller vänds upp och ned. Hur burleskt som hest.

17 ) UPPOFFRINGEN

(4 personer, 3 aktörer varav 2 kvinnliga och en manlig dubbelroll, alla i 30-årsåldern) (2 dekorer : 2 vardagsrum. Enaktare. Ca 90 minuter)
Enäggstvillingarna Pontus och Magnus är kära i Mari, som älskar Magnus. Pernilla, Maris kusin, älskar Pontus, som ignorerar henne helt. Pontus och Pernilla är förtvivlade. Pontus försöker t. o.m vid ett par tillfällen utnyttja likhten med brodern för att få vara med Mari, men det avslöjas. Magnus är så orolig för sin bror (som han håller mycket av) att han beslutar sig för att offra sig för hans skull. Det kommer han att bittert ångra...

1. HELMUT EPSTEINS SISTA LEKTION

(enaktare, 45 sidor) 2 personer, Ludwig 23 år och Helmut, 67 år. En dekor.
Berlin, 1941. Helmut Epstein, en judisk pensionerad tysklärare får ett oväntat besök av Ludwig, sin favorit elev från gymnasietiden. Ludwig är klädd i tysk officeruniform, vilket berör Helmut ganska illa, eftersom lärarens fru nyligen blivit skjuten på gatan av en tysk officer därför att hon gick utan den gula davidstjärnan. Helmut är i alla fall mycket glad att återse Ludwig, som stod honom mycket nära. Besöket börjar i en hjärtlig ton. Männen tar upp bådas älsklingsämne : den tyska litteraturen, som Helmut höjer till skyarna. Han känner sig mycket tysk och stolt över att tillhöra den tyska kulturen. Men efterhand måste Ludwig, mycket beklämt, erkänna att han har kommit på order av sin kapten för att hämta Helmut. Kaptenen vill få reda på var Helmuts bror och kusin gömmer sig. Därefter tänker kaptenen skicka Helmut till Auschwitz. Helmut som inte har en aning om var brodern eller kusinen befinner sig ber Ludwig att hellre döda honom. Men den känslige och mycket respektfulle Ludwig har mycket svårt att göra detta... Helmut insisterar. Hur kommer det att gå?

19 ) EN HARPSPELERSKAS KÄRLEKSLIV

(enaktare, 3 personer : Eva, 45, Gabriel, 33, Lars, 50. En dekor)
Eva, halvprofessionell harpspelerska på 45 år och Gabriel. halvprofessionnell flöjtist på 33 år, har just haft en kärleksstund och lyssnar på Mozart. Eva hoppar plöstsligt till. Gabriel måste genast gå sin väg för snart kommer Lars, hennes man, en mycket professionnell pianist på 50 år. Gabriel är besviken. Dels hade han velat spela flöjt med Eva en stund - men tiden är för knapp. Och dels hade
han velat träffa Lars (han beundrar pianister). Kommer inte på fråga svarar Eva. « Vi ses nästa tisdag samma tid, kl 15 » Hon antecknar det i almanackan.
Lars kommer hem, utpumpad efter konserten. Som vanligt har han spelat Apassionnata av Beethoven. Det framgår snart att passionen har för länge sedan lämnat paret. De har inte spelat med varandra på mycket länge (musik blir i deras samtal en metafor för erotiken) De talar om otrohet, frestelsen och dylikt. Eva erkänner att hon på sista tiden förälskat sig i ett nytt instrument : klarinetten. Lars misstänksam, svartsjuk.
En vecka senare går Eva ut före Lars och lämnar sin almanacka väl synlig på bordet. Lars ser den och bestämmer sig för att ställa in konserten och stanna hemma. Han tar fram sin pistol (han brukar träna skytte). Gabriel kommer, förvånad och förskräckt över att se Lars men inte Eva. Lars ber honom komma in och vänta. Lars hotar honom med pistolen, förödmjukar honom, och vill veta hur Eva beter sig när hon älskar. Gabriel försöker komiskt undvika ämnet. Eva ringer. Hon ska på en biltur med en väninna. Lars misstänksam. Är det klarinettisten hon ska träffa? Kort därpå ringer väninnan och meddelar att det har varit en olyckshändelse och att Eva har dött. Männen bestörta. Mest Gabriel, som erkänner att han älskat henne väldigt mycket. Lars tröstar honom.
In kommer Eva. Hon har hittat på alltihop, säger hon. Ville se hur de skulle ta det hela. Hon är förvånad och besviken att de inte råkade i luven på varandra och att Lars inte skjutit ned Gabriel. Hon meddelar att hon tänker lämna dem båda. Hon har hittat en annan : en 23-årig klarinettist. Gabriel blir rasande, tar Lars pistol och skjuter ihjäl Eva. Lars bestört, tar sig samman och råder Gabriel att lämna landet. Han ska ta på sig mordet. De skakar hand. Gabriel går.
Telefonen ringer. Det är klarinettisten. Han meddelar att han vill göra slut med Eva. Eva är död, säger Lars. Men du kan komma för en sista hälsning. OK. Lars väntar på honom med pistolen riktad mot dörren.

20. TRAPPAN

(enaktare. 3 personer : Emma, 17, Said, 20. Roland, 50. En dekor)
Emma bor med Roland, sin svårt alkoholiserade far. Hon sitter i rullstol sedan hon föll nedför trappan som leder till källaren då hennes far knuffade henne brutalt åt sidan när hon ingrep under ett gräl (snarare en misshandel) med frun, som kort därpå tog sitt liv. Förhållandet mellan dottern och fadern är ytterst spänt. Ömsesidiga anklagelser om moderns självmord. Said, 20 år, anländer. Född i Sverige av invandrarföräldrar. Han träffade Emma drygt tre månader tidigare, på en fest. Ungdomarna blev djupt förälskade i varandra. Det visar sig att Said har rymt från fängelse. Dels sakanade han Emma och ville absolut träffa henne igen och dels behöver han gömma sig undan polisen. Han blev dömd till ett längre fängelsestraff sedan han dödat sin far, som höll på att misshandla svårt Saids syster därför att hon umgicks med en svensk icke-muslimsk pojke. Emmas far, som är rasist, gillar inte alls besöket och vill helst att Said försvinner på en gång. I köksradion får han reda på att Said har rymt från fängelse. Han ringer till polisen, blir anfallen av Said som knuffar honom nedför trappan så att han dör. Innan polisen kommer, låter han Emma åka till familjen i Tensta. Där ska hon vänta på honom. Snart ringer polisen på dörren.

21. EN FRI HUND

(monolog)
Det är hunden Sven som berättar om sitt experiment i fullkomlig frihet. Eftersom han är mycket begåvad brukar hans husbonde Måns stolt förevisa för vänner och bekanta hans olika färdigheter (känna igen och plocka ihop bokstäver till ord, peka på olika länder på en världskarta, hämta diverse föremål, nicka och skaka på huvudet som svar på olika frågor) . Måns, som är ordförande i djurskyddsföreningen, är också filosof med friheten som specialitet. Han diskuterar ämnet med sin vän psykologen och hunden Sven blir förstås inspirerad. Han försöker rymma en gång när Måns är på psykoanalys hos Maja, som har en tik, Tina, som Sven är förtjust i. Men flyktförsöket misslyckas. Tina blir sjuk och dör. Maja deppar och kommer till Måns för att prata av sig och få tröst. Snart flyttar Maja ihop med Måns och med sig har hon en katt. Sven hatar katter och situationen blir ohållbar. Han blir aggressiv, hålls fastbunden. Han är oerhört olycklig. Måns tar honom en gång på landet när han hälsar på sin kusin. Då passar Sven på att rymma. Han håller sig gömd i skogen, lever på sork (smakar inget vidare). Så småningom blir hans längtan så stor att han beslutar att återvända till stan. Det gör han så småningom tack vare en hjälpsam lastbilschaufför. Han återförenas med Måns, som har gjort slut med Maja, bl.a. därför att han är allergisk mot katter. Nu spelar Sven dum. Han låtsas ha glömt alla sina färdigheter, men det accepterar gärna Måns.

22. KYRKOHERDEN OCH TELESKOPEN

(enaktare, fars, en dekor, 4 personer : Kyrkoherden, Ingeborg, Biskopen, Ärkebiskopen)
Början av 1900-talet. Kyrkoherden Ingemar Lind tillbringar sina dagar med att titta på sin teleskop, genom vilken han påstår sig se Gud (i profil, sedan i halvprofil). Frun, Ingeborg, som är rullstolsbunden efter en höftoperation, tycker att han är stollig. Paret hatar varandra. Biskopen har hört talas om den där telskopen (staden är liten) och kommer på besök
För att veta vad som försiggår. Varför behöver en kyrkoherde en teleskop? Han blir intresserad av teleskopen och lovar, om han får köpa den, att lägga ett gott ord om honom hos ärkebiskopen för en biskopstjänst. Problem : biskopen kan inte se någon Gud genom teleskopen. Kyrkoherden skyller på molnigt väder. När han kommer tillbaka blir han bjuden på middag och på sin favorit dryck : konjak. När han med prästens hjälp lyckas ta sig upp på vinden för att titta i teleskopen tycks även han sett Gud, men prästen vill inte längre sälja. Biskopen hotar med att skvallra för ärkebiskopen, som kommer även han på besök. Frun har länge beundrat ärkebiskopen (en lysande predikant och en stilig karl).Ärkebiskopen blir också intresserad av apparaten, och lyckas se Gud genom den Han tar teleskopen hem och lovar Ingemar en biskopstjänst. Utan apparaten känner Ingemar att livet är meningslöst. Ärkebiskopen kommer tillbaka och är riktigt förbannad. Hemma hos sig kan han inte se Gud, men däremot på prästgården. Han erbjuder Ingemar sin flotta villa och sin befattning mot att få prästgården, teleskopen... och frun. Alla blir nöjda!
Tonen är komniskt absurdistisk. Tar bl. a. upp frågan om tro och vetande.

23. SAMMA BLOMMOR VÄXER DÄR

(tragedi, 3 personer : en man i 23 års åldern, en ung kvinna i 22 år, en kvinna i 50 årsåldern)
Stockholm, på 70-talet. Den unge israeliske konstnären Avram träffar palestinskan Leila på ett bibliotek. Tycke uppstår, men han påstår att han heter Brahim och att han är född i Tunisien – vilket stämmer. Han har ett orientaliskt utseende. Snart flyttar de ihop. Hon berättar att hon har varit förlovad med en palestinske kille som blev dödad av israeler när han utförde en ”operation” i Maalot, Israel. Då blev några skolbarn tagna som gisslan och dödats. Avrams syster dödades där. Men han håller masken, säger ingenting om detta. Medan Leila är på universiteten (läser statskunskap) kommer Avrams mor på besök. Hon får syn på en naken kolteckning av Leila och undrar vem det är. Senaste fästmön, erkänner han. Sara, påstår han att hon heter. En judisk flicka av fin familj. Men han vill att mamman ska gå. För tidigt att träffa Sara. Leila kommer hem, hittar en damhandske på golvet. ”Det är min mammas. Hon har säkert glömt den avsiktligt” Leila och Avram har ofta häftiga diskussioner om terrorismen och om våldet som politiskt medel. Han är för en fredlig lösning. Han vädjar till Leila att inte åka ned och inte offra sitt liv. Han vill vara lycklig tillsammans med henne. Mamman kommer tillbaka. Allt avslöjas. Att flickan är arabisk och att ”Brahim” heter Avram och är är judisk. Mamman blir upprörd att få höra att Leila ska åka ned och ansluta sig till gerillan. Hon går därifrån. I radion meddelas att en israelisk attack utfördes i Libanon. Snar får Lila ett telegram : hennnes bror har dött i den attacken. Leila tvekar inte längre. Hon åker ned. Avram är ensam och förkrossad.

24. TAGGTRÅDEN

(ungdomspäs (10-14 år)
6 skådespelare krävs, men en del av dem kanske kan ersättas med Off-röster
Synopsis
Två gränsbyar på vardera sidan om taggtråden och minorna. Fiktiva länder i krig.
Sikam och Jadim, två små pojkar (den ene fattig den andre rik) en från vardera sidan, leker ofta vid taggtråden. De blir vänner. Kastar boll till varandra,
utbyter leksaker och till och med mat. En gränsvakt passerar till häst då och då. Pojkarna måste dölja sin vänskap eftersom den är förbjuden.
Flygplan viner ibland över dem och bombar. Då brinner det på den ena eller den andra sidan.
Sikam, den fattiga pojken, hjälper Jadim med matteläxan. Sikams far har dött i kriget. Jadims far är officer och mycket patriotisk. Jadims föräldrar
ser inte med blida ögon på vänskapen. De förbjuder den, men den fortsätter lika starkt. Pojkarna blir större. En dag åstadkommer en bomb en öppning på
taggtråden och pojkarna blir överlyckliga. Äntligen kan de ses! De träffas i smyg, går på varandras fest, blir till och med förtjusta i samma tjej.
Öppningen i taggtråden har upptäckts och lagas. Pojkarna har blivit 18 år och ska till lumpen var och en i sin armé. Båda mycket motvilliga. Men order är order.
Under en strid blir Sikam skadad av en granat som Jaidim kastade. Jadim förtvivlad, ser till att hans vän får vård, men Sikam förlorar ena benet.
Efter militärtjänstgöringen vill Jadim anställa Sikam som är så duktig i matte. Han beslutar att själv öppna taggtråden,men medan han gör det exploderar en mina och
han dör, till Sikams stora förtvivlan. Jadims mor rusar och kasta sig över sin döde sons kropp. Sikams mor , fiendekvinnan, tröstar henne.

25. TATUERINGAR

(komedi) (2 män, 2 kvinnor, alla 25 år gamla. Två
dekorer : Viktors enrummare och utomhusbadet)
Viktor, som har just blivit förälskad i Agnès, beslutar efter flera
års problemfri relation med Anna att bryta med denna. Kruxet är att
de har båda låtit tatuera varandras förnamn – inskrivet i ett hjärta –
han på överarmen och hon på låret. Laure är utom sig av förtvivlan.
Till en början döljer Viktor (som besöker utomhusbadet med Agnes) sin
tatuering under ett enormt plåster. Robert, som är sedan länge kär i Laure, ser i denna brytning sin chans. Men Anna avvisar honom på det bestämdaste. Men han ger ändå inte upp. Det gör inte heller Laure. Hon är övertygad om att hon kommr att återerövra Viktor. När Agnes upptäcker Vktors tatuering kräver hon mycket upprört att han omgående
ska låta ta bort den. Men Viktor är mycket motvillig vilket Agnes
tolkar som ett bevis på att han fortfarande älskar Anna, Viktor kommer att gå så långt som att påstå att han varit hos kirurgen, vilket inte alls stämmer. Än en gång täcker han över tatueringen med plåster för att man ska tro det. Men då sanningen avslöjas är brytningen ett faktum. Det blir dock ett lyckligt slut för Anna och Viktor.

26. DARWIN, HANS FRU, APAN OCH PAPEGOJA

5 PERSONER : DARWIN, FRU DARWIN, PASTORN. APAN, PAPEGOJAN,
EN DEKOR : HEMMA HOS PARET DARWIN

Darwin, som är gift med pastorns hustru, har en apa hemma, som han har drillat till att utföra allehanda konster, vilka ska bevisa hur litet steget är mellan apan
och människan (till exempel, skapa verktyg för att komma åt en banan som ligger för långt borta från buren).
Hustrun, som också är forskare, har en papegoja som hon har lärt världslitteraturens vackraste dikter. För henne är det bevis nog på att människan härstammar från påpegojan och inte från apan.
Hennes broder, pastorn, är förfasad över både svågerns och systerns åsikter och predikar för dem om Gud som skapade männikan i sin avbild osv. Det pågår bittra strider mellan makarna som försöker sabotera varandras forskning på alla möjligas sätt. Det slutar med mord på papegojan och skilsmässa mellan makarna. Men till slut vinner förstås Darwin som börjar skriva sitt verk om arternas ursprung.


DRAMATIK I PJÄSBANKEN
Anne et ses personnages (French)
av Claude Kayat
Bödlarna
av Claude Kayat
En fri hund
av Claude Kayat
Fru Ben Djamils kaffe
av Claude Kayat
Gatkvinnan
av Claude Kayat
Hjälp! Det är en invandrare i köket!
av Claude Kayat
Humoristen
av Claude Kayat
L'armurier de Kansas City (French)
av Claude Kayat
La décision (French)
av Claude Kayat
La Folie au Pouvoir (French)
av Claude Kayat
La Mue (French)
av Claude Kayat
Le Café de Madame Ben Djamil (French)
av Claude Kayat
Les Bourreaux (French)
av Claude Kayat
Les Ordures (French)
av Claude Kayat
Maktgalningarna
av Claude Kayat